De Carnisse Grienden

Vanochtend ben ik weer eens lekker vroeg opgestaan, omdat ik lichte hoop had op een mooie zonsopkomst. Ik wist al dat het daar té helder voor zou worden, maar ik dacht misschien is het mistig. Nou dat was het niet, maar naast dat ik graag de Carnisse Grienden als landschap een keertje mooi vast wilde leggen, wist ik dat er bevers wonen. Dat was mijn tweede missie.
Ik had mij verdiept in het gebied en wist waar ik ongeveer moest zoeken, maar het gebied is niet zo heel groot dus al snel vond ik de eerste beversporen. Een duidelijk omgeknaagde boom lag al om, hij moest alleen nog richting burcht gesleept worden. Verderop zag ik meer knaagsporen. Ik liep langs een wat breder watertje waar het flink stroomde door het opkomende water. Ineens zag ik afwijkende beweging in het water en ja hoor, daar kwam meneer (of mevrouw) bever aan zwemmen. Hij keek me recht aan maar en kwam zelfs mijn richting uitgezwommen. Ik kreeg goed de kans om hem te fotograferen totdat hij vlak voor de kant onderdook. Ik heb geprobeerd te ontdekken welke richting hij op zwom, maar dat kon ik niet ontdekken. Maar wat een leuk moment!

Toen ik er nog maar net was zag ik de blauwe flits al meteen voorbij schieten. Te snel om er iets mee te doen uiteraard en hij vloog meteen te ver uit beeld. Nadat ik de bever had gefotografeerd en nog een rondje had gelopen kwam ik terug op het plekje waar ik het vogeltje zag en daar in de buurt zag ik opnieuw de blauwe flits en dus besloot ik mijn plekje in te nemen. Een goed kwartier later zag ik in de verte het ijsvogeltje van de ene oever naar de andere aan de overkant vliegen. Daar ging hij een beetje beschut zitten, na een poosje dook hij in het water en meteen raak... met een lekker visje in zijn snavel vloog hij door naar de bosjes aan de overkant. Niet veel later kwam hij terug (of het was een andere, dat kan ook) en ging nog iets verder weg zitten. Hij was echt te ver beide keren om er echt iets mee te doen, maar als je goed kijkt, dan zie je hem zitten hoor!! haha... hij was er echt.

Na dit alles kwamen er twee mensen aan lopen waardoor een vrij grote vogel opvloog en vlak over het water recht op mij af kwam. Ik probeerde scherp te stellen, deed nog even mijn best en dacht toen... ohhhh das een kraai (of in ieder geval zo'n zwarte vogel, ik ben niet zo'n vogelaar dus dat weet ik niet precies). En ik vind kraaien niet zo interessant en deed dus niet echt mijn best en drukte niet af. Drie seconden later is ie echt dichtbij en dan pas zie ik dat een prachtig getekende roofvogel was!!! Neeeeee..... momentje gemist, en hoe... goud gele lucht op de achtergrond, spiegeling net boven het water en met zijn kop recht naar mij toe... maar ja, die heb ik dus niet. Wat een doos ben ik ook af en toe.

Bij het kleine meertje iets verderop broeden reigers in de bomen. Mooi om te zien, ik kom dat niet zo vaak tegen dat je ze zo goed op hun nest ziet zitten. Op de terug weg liep er nog een ooievaar in een weiland vol molshopen... dus al met al een mooi en productief ochtendje!! Heerlijk. Zo dichtbij en zo veel te zien!


Knaagsporen van de bever

En daar is ie dan! Geweldig



Zoek de ijsvogel!

Reigernesten, hoog in de bomen






Reacties

Populaire posts