Poepzakjes in natuurfotografie???

Ja ik weet het, natuur en plastic zakjes dat zijn twee uitersten die je eigenlijk niet in een zin zou moeten noemen. Maar toch ga ik dat doen. Deze blog zal voor sommige natuurfotografen echt tegen het zere been zijn, maar eigenlijk is het een techniek die meer fotografen hanteren maar dan met de op locatie aanwezige materialen, want wees eerlijk. Wie legt er geen blaadjes in de setting van een macrofoto om een wazige voorgrond te creëren in plaats van de saaie en vraag onrustig ogende aarde als ondergrond te hebben. Dat is eigenlijk precies hetzelfde.

In het voorjaar wanneer er van alles groeit en bloeit dan is er voldoende materiaal te vinden om te gebruiken om je foto wat interessanter of rustiger te maken. In de herfst kan dat ook prima met blaadjes, maar soms wil je gewoon eens wat anders. Een andere sfeer, een andere benadering.

Door het gebruik van gekleurde hondenpoepzakjes creëer je eenvoudig een prachtige romantische minimalistische sfeer waar ik persoonlijk erg van houd.

Allereerst wil ik wel even zeggen dat er met een natuurlijk plaatje van dit hazepootje niets mis is. Ook hier houd ik enorm van. Vooral de dauwdruppeltje in het gras doen het goed.

Ik heb in bovenstaande foto helemaal niet ingegrepen in de natuur. De grassprieten die voor het paddenstoeltje staan zorgen voor wat onscherpte in het hoedje. Bovendien creëren zij een mooie zachte voor en achtergrond voor dit kleine tere paddenstoeltje. Wat je nu mooi ziet is hoe groot of liever gezegd klein dit paddenstoeltje is. De grassprietjes groeien er bovenuit en dus kunnen wij ons een voorstelling maken van het formaat van dit mooie exemplaar.
Dit is dus een heel reëele en echte weergave van dit hazepootje.

Nu heb ik als volgende stap hetvolgende gedaan. Ik heb een roze zakje in de voor en in de achtergrond gelegd. De voorste zelfs half voor de lens van de camera.



Dit resulteerde in de volgende foto:
De fel roze tint heb ik in de nabewerking afgezwakt. Natuurlijk is het een onnatuurlijk beeld, maar ik vind het zo ontzettend heerlijk om naar te kijken. De kleur van je zakjes kun je natuurlijk zelf kiezen. Er worden in plaats van poepzakjes ook vaak bloemen gebruikt om dit te creëren, maar die staan er in deze tijd van het jaar nu eenmaal niet zo veel.

Het gaat bij dit soort foto's om je eigen creativiteit en de mate van geloofwaardigheid die er nog steeds in moet zitten. Hieronder heb ik de kleur nog iets meer afgezwakt.

Je kunt natuurlijk enorm variëren in de kleuren door verschillende items te gebruiken. Hieronder gebruikte ik twee erg onnatuurlijke kleuren die weer een totaal ander beeld geven. Persoonlijk vind ik dat een slechtere keuze. Je zou ook meer herfstige tinten kunnen gebruiken afhankelijk van je onderwerp. Dit paddenstoeltje is echter zo fragiel dat de tweede lichtroze variant mijn voorkeur heeft. Maar pastelroze is dan ook mijn lievelingskleur. Haha...


Deze manier van fotograferen bespreek ik ook in de workshop paddenstoelenfotografie (volgend jaar heet die bosfotografie). Vorige week kwam het er niet zo van doordat we weggespoeld werden door de regen.

Zo nu weten jullie waarom de in2pictures.nl fotoclub ookwel de poepzakjes-club genoemd wordt!




Reacties

Populaire posts