Workshop Paarse Heide

Al heel lang keken we hiernaar uit. De workshop Paarse Heide. Vorig jaar wilden we al zo graag, maar toen was de heide niet paars door de droogte. Maar dit jaar was ie mooier dan ooit!

Deze foto schoot ik met de Nikon camera van Bianca, volledig onscherp 
maar ik was er meteen verliefd op.


Natuurlijk is de Posbank "the place to be" als het om heidefotografie gaat, maar daar mag je absoluut niet zijn voor zonsopkomst en na zonsondergang. Dus daar wilde ik niet met een groep heen gaan. Volgend jaar ga ik dit trouwens wel doen, dan gaan we 's ochtends zodra de zon op komt naar de Posbank, want dat mag natuurlijk wel en dan is het nog steeds mooi.
Dit jaar koos ik de Kalmthoutse heide uit als fotolocatie. En ook al haalt het het niet bij de Posbank het is een prachtig gebied met mooie en bijzondere bomen, uitgestrekte velden, schapen, runderen en vooral veel heide.

Gelukkig was de heide nog steeds wel paars dus konden we aan de slag. De weersvoorspellingen gaven aan dat de zon door de wolken zou komen, wat prachtige jakobsladders kan veroorzaken, maar helaas klopten de voorspellingen niet. Het wolkendek bleef behoorlijk dicht.

We begonnen met macro/detailfotografie en dan zijn wolken best welkom, dat levert van die heerlijke zachte plaatjes op. Hoewel de ondergaande zon op de achtergrond ook best leuk was geweest.
We hebben keihard gewerkt om mooie plaatjes te schieten en dat is iedereen ook heel goed gelukt.

Op een zeker moment keek ik op en maakte een foto met mijn iPhone toen de wolken mij ineens opvielen. Die stapelwolken zagen er behoorlijk fotogeniek uit. Dus hop hop, camera op statief en landschappen schieten.
"Make the best of what nature gives you..."

Ik wist dat er een ven in de buurt was en aangezien het windstil was hoopte ik op een spiegelglad wateroppervlak. De weg ernaartoe was wat uitdagend, maar het resultaat was het meer dan waard. Iedereen zette de statieven klaar, camera's erop en toen ineens verscheen er aan de horizon een knalroze vlek in de lucht op de plek waar de zon zojuist onder was gegaan. Een prachtige bonus op een uitdagende avond en zeker de kers op de taart. Zeker op de plek waar we stonden. Ik heb iedereen een HDR serie laten schieten, zodat ik zeker wist dat het beste uit de situatie gehaald kon worden.


Zonder HDR opnames had ik nooit en de lucht en de paarse heide 
en de spiegeling in 1 beeld kunnen vangen. Ook het gebruik van een gegradueerd ND filter is niet voldoende om dit allemaal uit de foto te halen.


Toch gingen niet iedereen met een gerust hart naar huis, want die foto's dat kon toch niks worden met dit weer? Gelukkig had ik aan deze fotoworkshop een bewerkingsavond vastgeplakt.
Gisteravond gingen we met elkaar zitten en heb ik laten zien hoe je achteraf het beste uit je foto kunt halen. Nu werd het pas echt interessant! Want die "slechte" plaatjes waren helemaal zo slecht nog niet, als je de potentie maar ziet en weet wat je er mee kunt. Er is namelijk (bijna) geen fotograaf die zijn foto's niet verder ontwikkeld, dat principe is al eeuwenoud. Ik heb gisteravond prachtige foto's gezien die na ontwikkelfase echt de wauw factor hebben gekregen en vooral de HDR foto's waren denk ik een eye-opener.

Ik heb genoten van de gezellige groep dames en verwacht op de fotoclub nog wel wat resultaten te zien. Als je nog geen lid bent van de in2pictures Facebook fotoclub meld je dan aan: https://www.facebook.com/groups/in2pictures.fotoclub/

Dus ondanks dat het geen zonnige heideplaatjes zijn geworden hebben we wel degelijk prachtige foto's kunnen maken. Je moet altijd roeien met de riemen die je hebt en het beste halen uit iedere situatie en niet meteen weglopen als het weer niet doet wat je gehoopt had.


Wil je ook eens met mij op pad voor een workshop, excursie of fotoreis check dan mijn website eens:
https://www.in2pictures.nl
En klik op "FOTOSCHOOL" voor meer informatie.


Reacties

Populaire posts