Midzomernachtexcursie

Voor de midzomernacht excursie fotografeer ik altijd met een groepje enthousiastelingen in een heel leuk relatief klein natuurgebied. In dit gebied lopen konikpaarden en schotse hooglanders. De langste dag van het jaar is 21 juni, dus dit bij uitstek de beste tijd om lekker lang buiten te blijven in een meestal aangename temperatuur.

Op 20 juni van dit jaar was het weer net zo mooi als het jaar ervoor. Het lage zonnetje scheen prachtig over de grazende paarden en hooglanders wat een mooi warm effect gaf.

Aan het begin van de excursie is het nog aardig licht en dan kunnen we heerlijk gedetailleerd fotograferen en naarmate de zon meer zakt kunnen we spelen met licht. Tegenlicht, strijklicht, schaduwen, low key, lichtrandjes... geweldig.


Dit duo was ontzettend speels en fotogeniek, zeker met een vleugje tegenlicht!


Witte Schotse Hooglanders komen niet zo heel vaak voor. Maar hier zagen we een wit kalfje, zo mooi. Zelfs zijn wimpers waren wit. Beetje brutaal dat hij gewoon zijn tong uitsteekt als ik een foto maak!


Op de vroege avond beginnen we met het schieten van mooie gedetailleerde plaatjes, hoewel het licht ook dan al mooi is. 

Als de zon bijna onder gaat, dan kun je de heerlijkste plaatjes schieten. Ik gebruikte hier een prijsverloop filter om niet alleen de paarden, maar ook de lucht mooi uit te lichten. Ik had het geluk dat het paard tijdens het lopen net een ster van de zon maakte. 


Ineens zag ik dit tafereeltje in mij ooghoek, ik rende een stukje door zodat ik achter het paard zou komen met de zon door de bomen. De contrasten met de donkere bomen en het verlichte gras vind ik heerlijk. Ik heb gewacht tot het paard vrij van de bomen liep. 






Een van de deelnemers aan deze excursie liep bijna tegen dit pasgeboren hooglander kalfje op. Meteen waarschuwde ik, want de moeder kan niet ver weg zijn en zal terecht heel beschermend zijn tegen haar kalf. 




Toen moeders dichterbij kwam stond het kalfje op en liep met haar mee. Moeder hield ons goed in de gaten, maar vond de afstand die we hadden kennelijk prima. Uiteraard hebben we wel beschutte plekjes gezocht en plekken waarop we snel weg zouden kunnen indien nodig. Voorzichtigheid en respect voor de dieren is noodzakelijk in dit soort situaties.




















We mochten zelfs getuige zijn van een intiem drinkmoment al keek moeder ons af en toe even aan van onder haar prachtige rood blonde manen.


En dan mijn absolute favoriet van de dag. Moeder en kalf in tegenlicht. Het had nog perfecter geweest wanneer de kop van moeder wat hoger was geweest, maar dit licht, die flare, die zachtheid, heeeeeerlijk!!

Wil je ook een keer rond midzomernacht mee naar dit leuke gebied. Schrijf je dan in voor de eerstvolgende midzomernacht workshop via mijn website!
https://www.in2pictures.nl/c-4696694/workshops-excursies/

Reacties

Populaire posts