Zomer in de Amsterdamse Waterleidingduinen

Gisteren was het wederom tijd voor een excursie door de Amsterdamse Waterleidingduinen. Met een klein groepje vrouwen trokken we het gebied in op zoek naar.... nou ja, eigenlijk gewoon wat er op ons pad zou komen. We hoopten op vossen, maar die lieten zich niet zien deze keer. Gelukkig is het gebied zo mooi, gevarieerd en druk bevolkt dat er zo veel meer moois te zien is dan alleen maar vossen. We hebben echt een fantastische middag gehad met een gezellige groep. Het weer was echt perfect, er stond wel een stevige wind, maar de temperatuur was erg aangenaam en met een prachtige Hollandse wolkenlucht boven ons hoofd was het goed toeven.

Ik heb alle seizoenen nu in dit prachtige gebied gelopen en ik kan echt niet kiezen wat nou het mooist, leukst of indrukwekkendst is. De herfst is prachtig met alle kleuren en heftig tijdens de hertenbronst, de winter is kaler maar dat geeft de grilligheid van de bomen zo prachtig weer en je hebt natuurlijk fenomenale uitzichten. Ik wil ook heel graag nog een keer die kant op wanneer het gesneeuwd heeft, dat lijkt mij helemaal sprookjesachtig. Maar dan komt de lente. De geur van de lente is geweldig, de ontluikende natuur is heerlijk en je smelt bij de aanblik van een baby vosje.
En ja... toen ging ik begin zomer en zag een pasgeboren damhertje liggen in het hoge gras.... wat kan daar nou tegenop. En ook gisteren zagen we volop kleine hertjes met hun mama's en soms papa's lopen door de duinen. Het is geweldig.

En dan is dit nog allemaal los van het kleine spul wat je onderweg tegenkomt. Van dikke padden, tot ieniemienie kleine en soms grotere groene boomkikkertjes, zandhagedissen, prachtige juffertjes en reuze-libellen, zonnedauw, buizerds en nog 100.000 andere vogelsoorten waarvan ik de namen niet ken. Heerlijk, heerlijk, heerlijk.

Gisteren begonnen we bij de zandhagedissen. We vonden er een paar die redelijk goed te fotograferen waren. In hetzelfde stukje duin zaten ook talloze vlinders en libellen. Daarna liepen we door naar de kikkerpoel, waar we boomkikkers hoopten te treffen. We vonden een paar hele kleine groene boomkikkertjes die nu al zulke geweldige acrobaten bleken te zijn. Ze balanceerden op de dunne grassprietjes en hopten van de ene naar de andere. De zuignappootjes moeten nog een beetje verder ontwikkeld worden, maar ze deden hun werk al goed. Het kikkertje op de foto is niet groter dan mijn vingertopje. Bedenk bij het plaatje dat hij zich dus vast houdt aan een grasspriet (of dunne rietstengel) dan kun je je een voorstelling maken hoe klein hij was.

Verder koos ik voor deze post een paar echte zomerse plaatjes van de AWD. I love it... geef gerust je commentaar onder deze post of volg mijn blog. En wil je ook een keertje mee op excursie? Check dan mijn website voor overige data.
https://www.in2pictures.nl/c-4697786/excursie-natuurfotografie-in-de-amsterdamse-waterleiding-duinen/

















Reacties

Populaire posts