Star trail en maansverduistering

Trots.... en weer een heel verhaal. Want sommige dingen gaan gewoon niet vanzelf.
Ik probeerde al eerder een star trail foto te maken maar zonder succes. Dit was dan ook mijn eerste echt goed voorbereide en serieuze foto. Maar wat is een star trail foto nu eigenlijk?
De aarde draait om zijn as in een enorm heelal. De poolster is de enige ster die altijd "stil" lijkt te staan (wat natuurlijk niet klopt want alle sterren staan in principe stil), maar dit is de as waarom de aarde draait. Als je deze ster als middelpunt van je foto houdt en je maakt continue achter elkaar opnames van zo'n 20 seconden in dit geval en die plak je allemaal achter elkaar dan wordt de draaiing van de aarde zichtbaar in je foto door de sterren. En dat is dus wat ik gedaan heb... maar ik zei al het is weer een heel verhaal.
Zo'n foto kun je het beste schieten op een plek zonder lichtvervuiling (Check! huisje in Toscane op een berg zonder buren)
Het moet helder weer zijn (Check)
Vind de poolster (zijn handige apps voor)
De voorgrond moet (van mij) een beetje interessant zijn, ik vind alleen maar lucht een tikkie saai. (Check, de kale boom werd het middelpunt, dat ie verlicht zou worden door de maan had ik ingecalculeerd).
Het mag geen volle maan zijn, want die geeft teveel licht waardoor de sterren niet meer zichtbaar zijn.... 
Probleem... het was volle maan gisteren! En die was goed fel. Kansloos dus eigenlijk.

Verbaast was ik dan ook dat toen ik buiten kwam de sterren juist heel goed zichtbaar waren. Ik dacht dat dat kwam omdat de maan nog erg laag was in tegengestelde richting als mijn foto en gedeeltelijk was dat ook zo. Maar naarmate de tijd verstreek bleven de sterren goed zichtbaar. De camera stond al even te klikken toen ik de tuin verder inliep om de hemel en de melkweg te bewonderen. En tot mijn verbazing was het geen volle maan meer maar was er slechts een sikkel over van de maan. Ik snapte er niet veel van, maar dacht, dat is de reden dat de sterren zo duidelijk zijn. 
Een uur later las ik op facebook dat er een maansverduistering was!! Haha... dat had ik in al mijn voorbereidingen dus totaal gemist. Dat ik daardoor ook de maansverduistering (die vlak naast het hart van de melkweg plaatsvond) niet gefotografeerd heb steekt wel een beetje, want hoe vaak krijg je de kans om die twee in een beeld te vangen! Maar vooruit. 
Niet veel later ging ik weer naar buiten om de camera te checken en inmiddels was de lucht zo helder verlicht dat de sterren niet meer goed zichtbaar waren, de maan was te fel. Mislukt dacht ik...
Niets bleek minder waar. Dankzij die maansverduistering had ik meer dan genoeg foto's om een prachtige star trail te maken. Door de helderheid en de hoeveelheid sterren waren 63 van de 300 foto's die ik schoot genoeg voor dit beeld.

De instellingen per foto waren ISO 1600, F2.8, 24 mm en 20 seconden. En dat keer 63.
En dus ben ik trots op een soort foto die ik nog nooit eerder maakte.

Gaby maakte van het geheel een timelaps filmpje! In dit filmpje zijn 300 beelden gebruikt!


Oh ja, wat ook nog leuk is om te laten zien. Toen ik mijn beelden aan het bekijken was kwam ik de volgende foto's tegen.
Aangezien de maan dus in volle glorie stond te stralen werden de foto's zo licht dat het wel dag leek. Maar op een paar foto's is ineens een uil te zien. Hij zit rechtsboven in de boom. Twee beelden later zit hij op de onderste tak in het midden. De uil is een halfdoorschijnend, dit komt omdat hij daar niet de volle 20 seconden heeft gezeten dat de sluiter open stond. Weer twee beelden later zit de uil ineens OP mijn camera, kennelijk getriggerd door het rode lampje van mijn camera. En dit was 1 minuut voordat ik naar buiten ging. De uil had mij namelijk wakker geroepen met zijn mooie lokroep.



En deze is ook nog wel leuk, een vallende ster perfect in beeld. Hij was nog langer, het begin van de vallende ster staat op de foto ervoor, maar dat was maar een klein stukje. Cool he.





Reacties

Populaire posts