Baby vosjes in Toscane

Iedereen die mij een beetje kent weet dat ik gek ben op de natuur en dan vooral het fotograferen ervan. De grootste uitdaging daarbij zit in het fotograferen van wilde dieren. Nu ben ik in Italië in een huisje wat nogal verlaten op een berg ligt. En laat het nu wemelen van de dieren op deze berg. Na het zien van het eerste babyvosje langs de kant van de weg had ik een missie. Na het het herhaaldelijk zien van drie hele kleine mini-vosjes op nog geen 100 meter van ons huis wat "the game on". 
Ik ging zoeken en posten en kijken naar sporen. Vond een hol, heb ook daar zitten posten en een takje voor het hol gelegd om te zien of het zou vallen en er dus leven in het hol zat. Dat was idd het geval, maar nog niets kunnen spotten daar.
Ik ben zelfs een DAS tegen gekomen op nog geen twee meter afstand... en jullie hebben vast mijn dassenfiasco van laatst gelezen dus je kunt je voorstellen dat mijn hart een sprongetje maakte. Maar toen was het wel echt te donker voor een foto. Bovendien ging het te snel.
Ik heb van de week in een domme actie de waakhonden van de boer getrotseerd en nog maar weer een uur zitten posten. Totdat ik gisteravond op een ogenschijnlijk te vroeg tijdstip voor de vossen met de auto het pad opreed en ja hoor, daar zat dit kleine schatje (het vosje is zo'n 25 cm groot he, komt mss niet zo over op de foto). Verderop zag ik zijn broertjes en zusje wegschieten achter een hooibaal en ik wist dat ik goed zat. Dus ik in gecamoufleerde kleding langs de kant van de weg gaan zitten. Na een uur kwam er een vosje uit de struiken. Hij keek naar links, zag de auto en liep door, keek naar rechts zag mij en rende weg. Conclusie, posten vanuit de auto is beter want dat is kennelijk geen bedreiging voor ze.
Dus de auto gepakt en vanuit daar verder gewacht en ja hoor, daar kwamen ze een voor een uit de bosjes geslopen.
Toen ik opstond om naar de auto te lopen zag ik in de verte op het veld ineens moedervos aankomen lopen. Zij zag mij ook en zocht meteen beschutting in de struiken. Sorry ik wilde je niet laten schrikken mama vos...
Wauw, wat een tof moment en dat allemaal nog net in het warme avondlicht! 
Ik doe er ook nog een paar foto's bij van toen de zon al weg was, maar die kwaliteit is heel slecht. Het was eigenlijk te donker. Ik heb het ook gefilmd, dat is mss nog wel leuker om te zien. Die post ik later.
Volgende missie... mss toch nog een keer die das zien?? En weten welk dier er in het hol leeft wat ik zag. Want dat waren dus niet deze vosjes.
Heeeel erg gaaf om na alle vossen in de AWD nu deze vosjes in het wild te kunnen fotograferen. Heerlijk.
We zagen verder deze vakantie nog een everzwijnenfamilie, veel reeën, er schijnt vaak een stekelvarken in de tuin te lopen maar die heb ik nog nooit gezien, een uil (óp mijn camera!), vuurvliegjes en natuurlijk heel veel kleine en grote vliegbeestjes.










En nog een filmpje wat ik maakte met mijn telefoon. Bewegende beelden zijn toch ook wel erg leuk hoor!



Reacties

Populaire posts